Plötsligt händer det. H&M som tidigare endast gjort pyttesmå förvärv för att komma åt attraktiv butiksyta köper nu modeföretaget Fabric Scandinavia som i sin tur ägar jeansvarumärekt Cheap Monday och butikskedjorna Weekday och Monki. Baserat på prislappen som H&M betalar för 60 % av bolaget så värderas Fabric Scandinavia till knappt 1 miljard.

Inte illa för ett företag som bara har funnits i 4 år. Ett stort grattis till gänget bakom Fabric, det är alltid kul att se entreprenörer lyckas.

Spontant känns det som ett väldigt smart drag av H&M men även av Fabric. H&M får nytta av de ungdomlighet som finns i Fabric och dess varumärke medan Fabric för tillgång till H&Ms framgångsrika expansionsapparat.

Både H&M och Fabric är väldigt tydliga med att Fabric kommer att fortsätta att vara helt självstående och att det inte kommer att säljas några H&M-kläder i Fabrics butiker eller vice versa. Det må vara fallet just nu, men om 5 år är jag övertygad om att  det finns Cheap Monday jeans i  H&Ms butiker.

Michael